X
 
 

Sorteer de initiatieven op:

Filter de initiatieven op:

Meer muziek in de zorg - Miracles of Music

Wij maken ons sterk voor structureel meer muziek in de zorg.

Op 12 november 1019 lanceren wij op het Miracles of Music Congres de landelijke campagne: Meer muziek in de zorg. In deze campagne maken wetenschappers, muziektherapeuten, zorg – en welzijnsprofessionals en een keur aan musici zich sterk om muziek de plaats te geven die ze verdient in ons leven, zorg en welzijn.

2019-11-12 00:00:0012-11-2019

meer info
X

Meer muziek in de zorg - Miracles of Music

Omschrijving:

Wij maken ons sterk voor structureel meer muziek in de zorg

Waarom is muziek in de zorg belangrijk?

Dat muziek goed is voor je brein, je gezondheid en de kwaliteit van leven, geldt voor iedereen. Maar het wordt ook steeds duidelijker dat muziek positieve effecten heeft op het herstel en het welzijn van kwetsbare mensen. Van mensen die te maken hebben met bijvoorbeeld een verstandelijke beperking, dementie, alzheimer, parkinson, autisme, afasie, oorlogstrauma, eenzaamheid of depressiviteit.

Hoe helpt muziek daarbij?

Muziek helpt onder andere om trauma’s te verwerken, om te bewegen, om stress en pijn te verminderen en om contact te maken. En dat is nog niet alles. Muziek verlicht ook de zorgdruk bij mantelzorgers en professionele hulpverleners. Het maakt hun taak lichter en zelfs aangenamer en zinvoller. Muziek binnen de zorg maakt het werk bovendien efficiënter en dat bespaart tijd en kosten.

Waarom dit initiatief?

Muziek en muziektherapie zijn krachtige hulpmiddelen in de zorg. Maar daar is nog lang niet iedereen zich van bewust. Er wordt bezuinigd op muziek en muziektherapie wordt vaak niet of onvoldoende vergoed door zorgverzekeraars. Wij willen muziek de plaats geven die ze verdient in de zorg. Samen met u en zoveel mogelijk andere professionals, instellingen, beleidsmakers, cliënten en mantelzorgers.

Wat gaan we doen?

  • Landelijke campagne om zoveel mogelijk mensen bekend te maken met de kracht van muziek en het belang van Meer muziek in de zorg
  • Zoveel mogelijk mensen en mantelzorgers de positieve effecten van muziek laten ervaren
  • Mantelzorgers, vrijwilligers en professionals leren om zélf muziekinterventie toe te passen
  • Initiatieven rond muziek in zorg en welzijn bundelen, verbinden, versterken en een platform bieden

Wie doen ermee?

 Meer muziek in de zorg moet zo breed mogelijk gedragen worden om er een succes van te maken. Dit initiatief heeft nu al een groot netwerk met daarin onder andere gemeentes, instellingen in zorg en welzijn, cliënten-, mantelzorg- en vrijwilligersorganisaties, wetenschappers en opleidingen, vakorganisaties, muziektherapeuten, musici en (sociaal-) culturele organisaties, fondsen en ook bedrijven en particulieren.

Wij zoeken:

Hoe kan ik bijdragen?

Samen met uw steun gaan we werken aan Meer muziek in de zorg. Bijvoorbeeld door:

  • participeren: meld uw eigen initiatief, project of idee rondom muziek in zorg en welzijn aan;
  • wees een ambassadeur: onderschrijf Meer muziek in de zorg in uw eigen organisatie en netwerk en doe mee met onze acties via sociale media;
  • programmaondersteuning: breng samen met ons in de praktijk Meer muziek in de zorg binnen uw regio of gemeente. Bijvoorbeeld met advies, diensten, netwerk, logistiek en faciliteiten;
  • mogelijk maken van Miracles of Music Meetings: gratis laagdrempelige educatieve bijeenkomsten voor cliënten, mantelzorgers en en verzorgenden om kennis te maken met de mogelijkheden van muziek, muziektherapie en bestaande muzikale initiatieven.

Onze website:

www.meermuziekindezorg.nl

Wellness de kleine bron, bijzonder logeren voor ernstig zieke of gehandicapte kinderen

Een uniek project in Nederland: We willen een wellness met logeeropvang oprichten speciaal voor ernstig, terminaal, zieke kinderen of ernstig gehandicapte kinderen. We gaan warmte en water inzetten om pijn te verzachten en om het (laatste) stukje leven van kinderen uit deze doelgroep wat aangenamer te maken.

2019-10-17 00:00:0017-10-2019

meer info
X

Wellness de kleine bron, bijzonder logeren voor ernstig zieke of gehandicapte kinderen

Omschrijving:

Om kinderen, die de hele dag pijn ervaren door hun ziekte of handicap, te helpen willen we een plek creëren waar zij de hele dag omringd kunnen zijn door warmte en water. Water en warmte is voor kinderen uit deze doelgroep geen luxe maar een levensbehoefte. Door het gedragen worden in warm water kunnen ze even hun pijn vergeten en ontspannen. Even gewoon kind zijn.

Bij de kleine bron is dit straks mogelijk. Er komt een kleine wellness met een extra verwarmd zwembad waar speciale watertherapie gegeven gaat worden. Verder is er een bubbelbad en snoezelsauna. Kinderen kunnen een dagdeel bij ons komen, maar als ze van verder komen of langer achter elkaar van het water gebruik willen maken, is het ook mogelijk om te komen logeren.

Ik geloof met heel mijn hart en ziel in de kleine bron en hoop dat je met mij deze passie wil delen en verspreiden, Lonneke van Asseldonk, voorzitter en initiatiefneemster van stichting de kleine bron.

Wij zoeken:

De kleine bron is een kostbaar project maar heeft een grote impact op het individuele leven van kinderen die dagelijks pijn ervaren.

Wij zijn op zoek naar mensen die ons financieel willen steunen of die de weg weten naar mensen of bedrijven die dit zouden willen doen. Ben jij iemand die bevlogen raakt als je over ons idee leest en heb je een breed netwerk? Help ons dan, want alleen samen kunnen we dit mogelijk maken!


Onze website:

http://stichtingdekleinebron.nl

Multimediaal boek Geschiedenis van de gezinszorg in Nederland

35 jaar gezinszorg in Nederland 

SFA001010102-1

‘Gezocht: vrouwen met huishoudelijke ervaring, talent voor verpleging, niet te jong en verleidelijk.’ Met deze advertentie begint in 1885 de geschiedenis van de gezinszorg in Nederland. Sindsdien hebben talloze gezinsverzorgsters geholpen gezinnen draaiende te houden. Vaak onder moeilijke omstandigheden.
 

Het beroep gezinsverzorgster bestaat niet meer. Haar taken zijn verdeeld over thuiszorg, jeugdzorg, maatschappelijk werk, schuldhulpverlening. Want het beroep is verdwenen, de problemen niet. Hoe heeft de zorg voor het gezin zich ontwikkeld? En wat kunnen we daar nu van leren?

Het multimediale boek Geschiedenis van de gezinsverzorging in Nederland vertelt dit verhaal. Het is een levendig, interessant e-book, lekker leesbaar en vol persoonlijke verhalen en oud en nieuw beeldmateriaal. 

2019-10-03 00:00:0003-10-2019

meer info
X

Multimediaal boek Geschiedenis van de gezinszorg in Nederland

Omschrijving:

Veerkrachtig en sterk[1]
125 jaar zorg voor het gezin in Nederland (1895 – 2020)

SFA002022238-1

Thuiszorg, jeugdzorg, maatschappelijk werk, schuldhulpverlening: werkvelden die steeds in beweging zijn en die kampen met beperkingen en problemen. Van buitenaf, door bezuinigingen en reorganisaties, maar ook van binnenuit. Want wat doe je bijvoorbeeld met hardnekkige ‘multi-probleem’ gezinnen? Bij sommige gezinnen proberen wel twintig hulpverleners de problemen op te lossen. Ruim honderd jaar geleden lag al dat werk in handen van één persoon: de gezinsverzorgster. Een beroep dat inmiddels niet meer bestaat. Hoe heeft de zorg voor het gezin zich in de loop der jaren ontwikkeld? En wat kunnen we daar nu van leren?

Gezocht: vrouwen met huishoudelijke ervaring, talent voor verpleging die niet te jong en verleidelijk zijn. Met deze eisen wierf de vereniging 'Hulp in het Huisgezin' in 1895 ‘huisverzorgsters’, destijds een nieuw beroep. En daarmee begint de geschiedenis van de gezinsverzorging in Nederland.

Woonscholen
Huisverzorgsters, later gezinsverzorgsters, vervingen zieke moeders in gezinnen, maar al snel werd er meer van hen verwacht. Ze verzorgden het huishouden, hielden toezicht op uitgaven en ondersteunden ouders bij de opvoeding. In ‘woonscholen’ waar ‘onmaatschappelijke gezinnen’ werden ondergebracht, werden ze ingezet om te proberen families op het rechte pad te krijgen. Na 1945 werkten ze ook bij chronisch zieken en ouderen van dagen.

Het beroep gezinsverzorgster bestaat niet meer. Haar taken zijn verspreid over allerlei beroepen en instanties. Thuiszorg, gespecialiseerde thuiszorg, jeugdzorg, maatschappelijk werk: bij al deze organisaties voeren werknemers taken uit die vroeger door gezinsverzorgsters werden gedaan. Want de problemen waarmee gezinsverzorgsters worstelden, bestaan nog steeds. Hoe zorg je ervoor dat ouders beter voor hun kinderen gaan zorgen? Kun je een andere (‘nettere’) manier van leven opleggen? En ook belangrijk: hoe organiseer je hulp en wat mag dat kosten?

Persoonlijke verhalen
Het multimediale boek Geschiedenis van de gezinsverzorging in Nederland (werktitel) vertelt de geschiedenis van de gezinszorg. Door persoonlijke verhalen en levendige geschiedschrijving laat het boek zien hoe het vak in meer dan een eeuw is veranderd. Het boek is vlot leesbaar, bevat veel beeldmateriaal en filmpjes en is geschikt voor een breed publiek.

Maar het is meer dan een geschiedenisboek. Het gaat niet alleen over vroeger, maar ook over nu. Want de geschiedenis van de gezinszorg is ook de geschiedenis van hoe we naar het gezin kijken. En hoe we nu met problemen rondom het gezin omgaan. In de jeugdzorg bijvoorbeeld, maar ook in maatschappelijk werk en schuldhulpverlening.

Inspiratie
Het boek inspireert en zet aan tot discussie over het heden en de toekomst. Er komen gezinsverzorgsters van vroeger aan het woord, professionals van nu en van de toekomst (studenten). En de beleidsmakers van toen en nu. Met als belangrijkste vraag: welke lessen kunnen we leren van het verleden? Het e-book zal gratis te downloaden zijn op een nader op te geven site.

Over de makers
Eva Rensman en Leonie van den Schoor zijn journalist en filmmaker. Eerder maakten zij  het digitale boek  Zuster over de vloer, over de geschiedenis van de thuiszorg. Eva Rensman is een historica met een vlotte pen. Leonie van den Schoor schrijft én filmt veel over de zorg.



[1] Uit: Het Huiszorglied, Groene Kruis, 1953

Wij zoeken:

  • Mensen die hebben gewerkt of werken in de gezinszorg en die hierover willen vertellen tijdens een interview
  • Beeldmateriaal (foto’s, film, affiches, tekeningen etc.)
  • Suggesties voor onderwerpen en thema’s,  zoals het uniform, verzuiling, het transportmiddel van de gezinsverzorgster
  • Financiering voor het maken van het e-book (voor research, verzamelen beeldmateriaal, schrijven, filmen, ontwerpen etc.)

Kom in Beweging in beeld

Leyden Academy, Jo Visser fonds en Melman Producties willen met Kom in Beweging (toekomstige) zorgprofessionals leren hoe ze kunnen communiceren met de bewoner en zijn of haar naasten en op welke manier dans en muziek hieraan kunnen bijdragen. 

2019-09-13 00:00:0013-09-2019

meer info
X

Kom in Beweging in beeld

Omschrijving:

Op maandag 20 mei 2019 vond ‘Kom in Beweging’ plaats, een actieve dans- en beweegmiddag rondom vernieuwende communicatievormen in de (ouderen)zorg voor de circa 150 aanwezigen uit zorg, welzijn, onderwijs en de culturele sector. Tijdens deze middag in de Stadsgehoorzaal in Leiden stonden workshops en informatie rondom de dansprogramma’s van Dance for Health en HuidHonger centraal. Ook was er een paneldiscussie met enkele experts uit de zorg: waaronder Joris Slaets (Leyden Academy) die benadrukte dat professionals zich verplaatsen in wensen en verlangens van ouderen om zo het leefplezier te vergroten en Ronnie van Diemen (inspecteur-generaal) die onder de indruk was van het sociale belang dat samen dansen teweeg brengt; niet alleen goed voor het lijf, maar ook om elkaar onderling te kunnen steunen bij chronische ziekten. Tot slot riep bijzonder hoogleraar Jet Bussemaker (LUMC-Campus Den Haag) betrokken partijen op om te richten op meer liefdevolle en persoonsgerichte zorg. Niet alleen zal dat het werkplezier van de professionals vergroten, maar ook het leefplezier van bewoners.


Wij zoeken:

Deze editie is mede mogelijk gemaakt door Leiden Kennisstad die kennisontwikkeling in de regio wil stimuleren en de (ouderen)fondsen Gravin van Bylandt stichting, RCOAK en Fonds Sluyterman van Loo. 

Bent u nu ook enthousiast geworden en wilt u dit ook organiseren bij u in de buurt? 
In samenwerking met lokale zorgorganisaties, onderwijsinstellingen en de gemeente? Als activiteitenbegeleider, zorgprofessional, vrijwilliger of jongere? Neem dan contact op met Melman Producties en samen gaan wij het mogelijk maken. Melman Producties wil het programma graag in meer steden organiseren, zodat de waarde van aanraking uiteindelijk in heel Nederland een vanzelfsprekend onderdeel wordt van de opleiding en de praktijk van zorg en welzijn.

Onze website:

https://www.leydenacademy.nl/dansen-en-aanraken-als-medicijn/

Zomervisite: zinvolle ontmoetingen in de ouderenzorg

Voor het derde jaar op rij brengen Leyden Academy on Vitality and Ageing en Jo Visser fonds jongeren op een laagdrempelige manier met ouderen en hun woon- en leefwereld in contact. Onder de noemer Zomervisite worden 16- tot 25-jarigen uitgenodigd om samen met ouderen uit een zorgorganisatie in de zomermaanden juli en augustus iets gezellig te ondernemen. Dat kan variëren van wandelen en een ijsje eten tot muziek luisteren of een spelletje spelen.

2019-09-13 00:00:0013-09-2019

meer info
X

Zomervisite: zinvolle ontmoetingen in de ouderenzorg

Omschrijving:

Dat het aantal ouderen ieder jaar toeneemt, en dus ook in zorgorganisaties, is geen verrassing. Helaas blijft het aantal jongeren dat uiteindelijk voor een loopbaan in de ouderenzorg kiest achter. Met Zomervisite willen we jongeren uitdagen om met een frisse blik te kijken naar de ouderenzorg en zo hun beeldvorming positiever kleuren. Deelnemende zorgorganisaties zijn Roomburgh in Leiden, Topaz in Leiden en Voorschoten, Activite in Sassenheim, Roelofarendsveen en Nieuwveen, DSV-verzorgd leven in Rijnsburg en Katwijk, Groot Hoogwaak in Noordwijk en Zonnehuis Groep in Vlaardingen. Jongeren kunnen zich aanmelden door een mail te sturen naar zomervisite@leydenacademy.nl.

De sleutel ligt in ontmoetingen tussen jong en oud: want in persoonlijk, gelijkwaardig contact ontstaat waardering en worden beelden bijgesteld. Zowel de jongeren als de ouderen ervaren deze ontmoetingen als zeer waardevol. Wat de jongeren, naast een vrijwilligersvergoeding van 7,50 euro per uur, terugkrijgen van de ouderen waren enthousiasme en waardering. Zo blijkt uit de reactie van Rosemarijn, die deelnam aan Zomervisite in 2018: “Mevrouw H. wilde mij graag het beste koffie- en gebakplekje laten zien én proeven. Ze vertelt me dat ze dat ze hier vroeger altijd naar toe ging. We zoeken een lekker taartje uit en zoeken een plekje op. ‘Ja soms moet je jezelf wel eens kietelen, anders lach je niet!’, zegt mevrouw H.” De ouderen vinden het op hun beurt fijn om met jonge mensen in gesprek te gaan en iets te ondernemen. Ook de zorgorganisaties zijn enthousiast en waarderen de gezelligheid en reuring die de jongeren met zich meebrengen.

Wij zoeken:

Enthousiastelingen, die samen met (de/een) zorgorganisaties het concept van Zomervisite willen over nemen en fondsen die dit initiatief willen ondersteunen (eigen bijdrage deelnemende zorgorganisaties). Per bijeenkomst is een bijdrage nodig van € 7,50 per uur om dit leuke initiatief mogelijk te maken (max. 25 uur per deelnemer). Bij Zomervisite 2019 is € 2,50 zelf betaald door de zorglocatie, de rest door het Jo Visser fonds en Leyden Academy.

Onze website:

https://www.leydenacademy.nl/zomervisite-verzorgt-zinvolle-ontmoetingen-in-de-ouderenzorg/

Inloophuis voor mensen met een eetstoornis en hun naasten in het oosten van het land

In oktober hopen we de deuren te openen van ons Realcovery inloophuis voor mensen die worstelen met een eetstoornis. In Nederland hebben we het dan over een groep van ongeveer 30.000, vaak jonge mensen. Met het inloophuis bieden we een aanvulling op reguliere zorg door het inzetten van vrijwillige ervaringsdeskundigen die herstelt zijn van hun eetstoornis of die als naasten de impact van een eetstoornis hebben meegemaakt. Het Realcovery inloophuis heeft zichzelf ten doel gesteld om door ondersteuning en advies, mensen die worstelen met een eetstoornis te helpen richting echt herstel en zin in het leven. NB: Als we binnen Realcovery spreken over eetstoornissen, dan bedoelen we daarmee anorexia nervosa en boulimia nervosa. 


2019-07-04 00:00:0004-07-2019

meer info
X

Inloophuis voor mensen met een eetstoornis en hun naasten in het oosten van het land

Omschrijving:

Soms maak je dingen in je leven mee die zo veel impact hebben en indruk maken, dat je vervolgens al je kennis en kunde in wilt zetten om anderen met je eigen ervaring te ondersteunen. Onze (stief)dochter ontwikkelde op haar 11de een zware anorexia, die gepaard ging met depressieve en suïcidale gedachtes en automutilatie. Inmiddels zijn we 4 jaar en heel veel hulpverlening verder en zijn er lichtpuntjes. Vooral de contacten met ervaringsdeskundigen zijn hierin cruciaal gebleken. Zij zijn het bewijs dat je kunt herstellen en zij begrijpen de mensen die worstelen met een eetstoornis en hun naasten.

 

In onze zoektocht naar de juiste zorg liepen we er herhaaldelijk tegenaan dat er 1) nog weinig geïntegreerde en specifieke behandelingen zijn voor anorexia 2) de hulp die geboden wordt met name in het westen van het land te vinden is 3) er weinig ondersteuning voor naasten is en 4) de wachtenlijsten voor reguliere zorg toenemen en er in deze periode van wachten weinig mogelijkheden voor ondersteuning zijn. 

 

Met het Realcovery inloophuis willen wij laagdrempelige ondersteuning bieden voor mensen die worstelen met een eetstoornis (anorexia en boulimia) en hun naasten in oostelijk Nederland.  Dit doen we door een veilige, warme, laagdrempelige omgeving te creëren voor zowel mensen met een eetstoornis als hun naasten. Onze getrainde vrijwilligers hebben zelf ervaring met het herstellen van eetstoornissen of hebben affiniteit met onze doelgroep. 

We ondersteunen met keukentafelgesprekken, informatie en inspiratie sessie en begeleide gespreksgroepen. De fases waarin onze ondersteuning het beste aansluit op reguliere zorg zijn:

  1. De periode van wachten op goede reguliere zorg: helaas duurt het soms langere tijd voordat iemand die worstelt met een eetstoornis de juiste professionele zorg ontvangt. In deze fase zit een persoon volledig in de ziekte, is hij/zij moeilijk of niet benaderbaar en kan nauwelijks weerstand bieden aan de stemmen in zijn/haar hoofd. Hoe langer de wachttijd, hoe meer risico op verslechtering van het fysiek en de mentale gesteldheid. Dit leidt tot wanhoop en paniek bij de directe omgeving. Graag bieden we voor deze fase de mogelijkheid aan naasten om te sparren, van zich af te praten, informatie in te winnen en zo zelf sterk en hoopvol te blijven. We kunnen de eetstoornis cliënt koppelen aan een ervaringsdeskundige, die middels 1-op-1 gesprekken en digitale coaching verbinding probeert te houden.
  2. De periode van (echt zelfgekozen) herstel: als aanvulling op de reguliere zorgtrajecten of als nazorg bieden we gespreksgroepen aan waarin lotgenoten, onder begeleiding van herstelde ervaringsdeskundigen, steun bieden aan elkaar. In deze gespreksgroepen staat voorop dat je gewoon jezelf mag zijn en dat jij de regisseur bent van je eigen pad naar herstel. 

 

Meer dan 100.000 jongeren tussen de 12 en 18 jaar kampt met een eetstoornis. Daarvan heeft 35% de officiële diagnose anorexia of boulimia gekregen. De stichting Realcovery inloophuis heeft zichzelf ten doel gesteld om door ondersteuning en advies, mensen die worstelen met anorexia en boulimia te helpen richting echt herstel en zin in het leven. 

We coachen en motiveren niet alleen de cliënt zelf, maar zijn ook een sparringpartner en luisterend oor voor naasten. Het Realcovery inloophuis is geen professionele zorgverlener, maar een vrijwilligersorganisatie die werkt op basis van ervaringsdeskundigheid. Onze belangrijkste doelen zijn:

1.         Het geven van laagdrempelige psychosociale ondersteuning aan mensen met anorexia en boulimia 

2.         Het ondersteunen van naasten met informatie, intervisie en laagdrempelige psychosociale ondersteuning

3.         Het geven van voorlichting over eetstoornissen

Wij zoeken:

We zijn voor ons initiatief op zoek naar:

  • ervaringsdeskundigen die herstelt zijn van hun eetstoornis die gespreksgroepen willen begeleiden en coachingsgesprekken willen voeren
  • ervaringsdeskundige ouders of partners die als vrijwilliger andere naasten zouden willen ondersteunen 
  • partijen in het medisch speelveld m.n. in Overijssel die anorexia en boulimia behandelen voor samenwerking
  • partijen die ons financieel willen ondersteunen 

Stagiaires in zelfsturende wijkteams

Het trajectontwerp ‘de Wijkleerplek’ is ontwikkeld om stagiaires zelfsturende vaardigheden aan te leren. De wijkleerplek is opgebouwd aan de hand van twaalf bijeenkomsten waarin verschillende thema's besproken worden.  

2019-06-21 00:00:0021-06-2019

meer info
X

Stagiaires in zelfsturende wijkteams

Omschrijving:

Initiatief Wijkleerplek

Amstelring Wijkzorg levert thuiszorg vanuit kleine zelfsturende wijkteams. Jaarlijks biedt de Wijkzorg stageplaatsen aan studenten verpleegkunde van verschillende niveaus. Tijdens de stages leren de stagiaires voornamelijk cliëntgerichte vaardigheden. De vaardigheden om in een zelfsturend wijkteam te functioneren, worden zowel op school als tijdens de stages, niet aangeleerd. Daarbij worden de stagiaires onderverdeeld in verschillende teams en missen overleg met elkaar. Door deze verspreiding missen ook werkbegeleiders het overleg met elkaar en is het eenduidig beoordelen van de opdrachten lastig. Werkbegeleiders missen soms zelf de kennis om zelfsturing aan te leren en zijn niet altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen binnen het beroepenveld. Daarbij is begeleiden tijds- en arbeidsintensief en gaat dit ten koste van de kwaliteit van zorg.  

Het trajectontwerp ‘de Wijkleerplek’ is ontwikkeld om stagiaires deze zelfsturende vaardigheden aan te leren. De wijkleerplek is opgebouwd aan de hand van twaalf bijeenkomsten. Vanaf september 2018 tot januari 2019 heeft er een pilot gedraaid. Vanaf maart 2019 is de wijkleerplek in twee regio’s gestart. Vanuit de pilot en de recente wijkleerplekken komen positieve resultaten. 

In de Wijkleerplek komen stagiaires samen en krijgen zij les over zelfsturing. Ten aanzien van de oude situatie kunnen stagiaires nu overleggen met andere stagiaires. Werkbegeleiders kunnen vragen stellen over de beoordeling van opdrachten, verandering in het curriculum of andere problemen. De coördinator monitort de stagiaires en grijpt in als er problemen dreigen te ontstaan. Door het nauwe contact worden deze signalen sneller opgepakt en blijft het veilige leerklimaat gewaarborgd. Werkbegeleiding wordt minder tijds- en arbeidsintensief, omdat een groot deel van de kennisoverdracht op de Wijkleerplek plaatsvindt. Stagiaires worden meer betrokken in het team, omdat collega’s merken dat de stagiaires de meest actuele kennis bezitten.

Stimuleringsprijs
Het project 'wijkleerplek' heeft de stimuleringsprijs van Pleindoneren 2019 gewonnen. Met het geld van de prijs wordt er ingezet op de verbinding van stagiaires met de werkbegeleiders en de betrokkenheid van de werkbegeleiders met het beoordelen van de opdrachten. Binnenkort starten er gesprekken met een spelmaker om een spel te ontwikkelen wat gespeeld kan worden met de stagiaires. We zoeken hierin naar verbinding met de werkbegeleiders maar ook het aanleren van zelfsturing zal hier in meegenomen worden. Het ontwikkelen van een spel is een lang proces, maar we hopen binnenkort te kunnen starten met de ontwikkeling hiervan. 


Backbones

Hoe blijven ervaren zorgmedewerkers inzetbaar in de snel veranderende zorg? Hoe benutten we hun praktische wijsheid en zorgen we samen voor vitale medewerkers? Backbones is een (cultuur)ontwikkelingsprogramma voor ervaren zorgmedewerkers dat deze drie vragen beantwoordt. Samen met medewerkers. Het programma Backbones wordt gesteund door de stichting Andere handen. Zo wordt er online en offline samen gewerkt aan de toekomst van de zorg. 

2019-06-17 00:00:0017-06-2019

meer info
X

Backbones

Omschrijving:

Backbones is een optimistische aanpak voor toekomstgerichte zorg voor elkaar. Daarbij wordt gebruik gemaakt van alle beschikbare talenten en hedendaagse technologie. Backbones is de geuzennaam voor ervaren zorgmedewerkers met tenminste 20 jaar werkervaring. Zij zijn al jaren de ruggengraat van de zorg, hun praktische wijsheid is de basis. Deze optimistische aanpak is naar hen vernoemd.  

Het programma Backbones is een combinatie van lerend werken en werkend kennis maken met technologie. Dit krijgt vorm via het ontwikkelingsprogramma Zorg voor elkaar, dat sinds 2008 professionals toerust met hedendaagse competenties als dialoog voeren, reflecteren en creativiteit. Het programma maakt gebruik van een virtuele learning community Trots & Vitaal waarmee 24/7 leren en het concreet toepassen van hedendaagse technologie daadwerkelijk inhoud krijgt. Via deze learning community wordt aandacht besteed aan de snel groeiende technologische mogelijkheden en de daarbij passende praktische toepassingen. 

Backbones is een modulair programma, een volledig programma vraagt een doorlooptijd van negen maanden. De learning community ondersteunt het programma en draagt zorg voor borging. Het programma stimuleert om bestaande kennis en kunde toe te passen binnen steeds meer verschillende situaties. Van standaarden en protocollen ontwikkelt het werk naar inzet op maat en samenwerking met alle betrokkenen. Eerdere toepassingen laten zien dat deze manier van lerend werken de vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van professionals bevordert. Lerend netwerk van trotse en vitale medewerkers. Dit uitdagende en praktische programma kan flexibel gevolgd worden en maakt de deelnemers onderdeel van het lerende netwerk van trotse en vitale zorgmedewerkers. Met dit netwerk leren zij van elkaar en hebben ze een mogelijkheid om hun eigen oplossingen, hun ergernissen en praktische dilemma’s met collega’s te delen. Het programma sluit naadloos aan op het Kwaliteitskader dat lerende netwerken als een speerpunt voor beleid maakt.

Impact en duurzame inzetbaarheid
Backbones bevordert de inzet van warme zorg met de ondersteuning van slimme technologie. De sociale impact wordt gemonitord door het periodiek meten van de sociale impact score. De aanname is dat Backbones de duurzame inzetbaarheid van 45-plussers verbetert. Om dit te onderzoeken wordt samenwerking gestart met een wetenschappelijk programma van de Erasmus Universiteit. 

Kennis maken met Backbones ?
Interesse om met Backbones kennis te maken? Wilt u weten hoe u de praktische wijsheid in uw organisatie optimaal kan gaan benutten en benieuwd hoe Backbones in uw opleidingsplan voor arbeidsmarktinnovatie past? Neem dan contact op met Monique van Doorn, doorn@verderdoorandersdoen.nl of M: 06 510 954 27

Wij zoeken:

Wij zoeken moedige leiders van zorgorganisaties. Leiders die trots zijn op hun ervaren medewerkers en willen investeren in hun medewerkers om hun inzetbaarheid te ondersteunen en de mensen en de organisatie vitaal te houden. Met regionale collega's kan er snel en op maat een uitvoering gestart worden binnen de opdracht van de RAAT. 

We zoeken ook betrokken zorgmedewerkers. Medewerkers die tenminste 20 jaar werkervaring hebben en die bereid zijn hun praktische wijsheid te delen terwijl zij zelf wijzer worden op het gebied van technologie en digitale communicatie. 

Ben jij of ken jij medewerkers die zich overvraagd voelen en overwegen om de zorg de rug toe te keren? Sta dan even stil en kies voor een beter alternatief. Breng Backbones naar jouw bestuurder en vraag haar of hem om samen het tij te keren. 

Ben jij of ken jij een moedige leider die het aandurft om te investeren in de toekomst van hun ervaren medewerkers? Dan stellen we een introductie zeer op prijs. 

Onze website:

https://verderdoorandersdoen.nl/wp-content/uploads/2018/03/Backbones-praktische-wijsheid-en-zorg-voor-elkaar-maart-2018.pdf

ROBIN app

Speciaal voor mensen met CML 

2019-06-03 00:00:0003-06-2019

meer info
X

ROBIN app

Omschrijving:

De app ROBIN beoogt de kwaliteit van leven van mensen met CML te verbeteren, waaronder ook het trouw innemen van hun medicijnen. De app doet dit door "lifehacking CML" en geeft op een positieve en interactieve manier tips en tricks voor allerlei zaken die op een mens met CML afkomen.  Afhankelijk van de interesses en het gebruik van de app wordt de content gepersonaliseerd. Onderdeel van de app is een chatbot ("Robin"), een verbinding met een elektronisch medicijndoosje ("Memo Box"), dagboekjes, veelgestelde vragen en meer.

Wij zoeken:

De proof-of-concept fase is bijna afgerond. De eerste resultaten laten zien dat de app met een 8+ wordt beloond door gebruikers en de therapietrouw inderdaad substantieel verbetert.
In de volgende fase, de "Public Alpha",  moet het verdienmodel worden getoetst en moeten de eerste verkopen worden gerealiseerd.

Wij zijn op zoek naar:

1. Funding

2. Netwerk: toegang tot inkopers en verkopers van de (grote) ziekenhuizen die de dbc van CML afspreken.

Onze website:

https://robinapp.nl/

Dementia-App; hou me in gedachten.

De dementia-App helpt bij het ontzorgen van mensen met dementie en hun directe omgeving. Mensen met dementie worden ondersteund in hun kwaliteit van leven door deze digitale cirkel om hen heen van mantelzorgers, vrienden en zorgprofessionals.

2019-05-16 00:00:0016-05-2019

meer info
X

Dementia-App; hou me in gedachten.

Omschrijving:

Update november 2018
Bij de doorontwikkeling van de dementia-App zijn we op een aantal zaken gestuit die ertoe hebben geleid om naast de doorontwikkeling van de dementia-App een alternatieve route ernaast te bewandelen. De dementia-App, geheel ontwikkeld door ZevHas Lab BV voor de ondersteuning van mensen met dementie en hun directe omgeving, heeft als grote nadeel, gebleken vanuit gebruikers contacten, dat de persoon met dementie voorzien moet worden door de omgeving, mantelzorgers en familie, van een eigen tablet. Hier zijn twee grote problemen uit voort gekomen.
Enerzijds dat de familie veelal een tweedehands en gebruikt oud tablet verstrekt, die naar nu blijkt op verouderde systemen draaien waar onze telkens ge-update app steeds moeizamer en soms geheel niet meer op kan draaien. De specificaties van de tablets zijn verouderd en te traag om bijvoorbeeld de foto’sen de polygoon journaals in te laden. Anderzijds hebben de gebruikers van het tablet, de mensen met dementie vaak geen affiniteit met een tablet, zij ervaren dit als een alien-device.
Hierdoor verdwijnt deze vaak in een lade, wordt niet of nauwelijks onder stroom gezet of zelfs als kaasplank gebruikt. De dementia-App ontwikkeling en updates van de functionaliteiten zijn nu geheel op orde maar lopen vaak vast bij de gebruikers door de verouderde tablet die worden ingezet. Echter de status van de dementia-App is up-to-date en kan volledig worden ingezet bij de doelgroep.
De groei in gebruikers van de dementia-App blijft achter en we krijgen regelmatig klachten over de hierboven beschreven problematiek. Dit heeft ons al vanaf begin dit jaar parten gespeeld en heeft ons een andere richting op laten gaan. De richting die in het vorige verslag al was aangegeven.

We hebben naast de dementia-App een nieuw project gestart die overeenkomsten heeft qua concept maar niet meer alleen voor de mensen met dementie is bedoeld maar voor alle senioren vanaf 65 jaar en ouder in het algemeen, met of zonder zorgbehoefte. Wel de communicatie verbinding met de directe omgeving, deze is essentieel voor het concept. We hebben een paar functionaliteiten van de dementia-App, veelal ook gebruikt los zoals whatsapp, facetime/skype en agenda-apps, gebruikt maar een geheel eigen tablet ontwikkeld. Om dit tablet geaccepteerd te krijgen in de huiskamer hebben wij hem “vermomd” als een fotolijstje, zodat het een onderdeel kan zijn van het interieur. Op het tablet, in tegenstelling van het aangeleverde tablet door de mantelzorgers bij de dementia-App waar je alles op kan doen wat je op een normaal tablet kan doen, kan er op dit tablet, genaamd Memory Lane, alleen met de functionaliteiten werken die wij ontwikkeld hebben. Men kan hierop dus niet naar een browser om bijvoorbeeld te Googlen, niet naar andere app’s en kan alleen verbonden zijn met de directe omgeving door middel van een unieke companion app.
Dit Memory Lane concept is een SMA, single mode applicatie, en dus geen gewoon tablet. Deze ontwikkeling staat los van de dementia-App die uiteraard nog steeds zelfstandig opereert en door iedereen te downloaden is via de iOS en Android app stores. Wij verwachten dat gezien de technische ontwikkelingen van app’s en tablets de dementia-App het steeds moeilijker zal gaan krijgen om mee te kunnen in deze ontwikkelingen en dat het erg kostbaar zal worden om deze updates en doorontwikkelingen te blijven doen.

We ontwikkelen door met de beperkte inkomsten die we genereren uit de verkoop van de dementia-App waar mogelijk. Wel is het zo dat we alle gebruikers, uit het heden en verleden, een geweldige ondersteuning bieden met de dementia-App door de communicatie en verbinding met de directe omgeving, familie en mantelzorgers te faciliteren.

Praat met ons in de koffiecorner (het forum):

https://www.pleindoneren.nl/forum/index.php?topic=448.0

Expeditie Trots

Zorgmedewerkers zijn niet gewend om zelf te bepalen hoe hun werk er uit ziet. Dat kan anders! Samen leren, van en met elkaar, bekend raken met technologie en innovaties, werken aan vitaliteit. Dat houdt mensen inzetbaar en de zorg gezond.

2019-05-13 00:00:0013-05-2019

meer info
X

Expeditie Trots

Omschrijving:

De opgave

Expeditie Trots gaat op pad naar zorgmedewerkers. Offline nodigen we ze uit om mee te gaan doen op de online Learning community Andere handen. Om samen lerend de toekomst van de zorgzame samenleving vorm te geven. St. Else supports de Expeditie.

Verwacht resultaat

Zorgmedewerkers en hun leiders zetten de deuren open voor Learning community Andere handen. Letterlijk door de Expeditie uit te nodigen op locatie, figuurlijk door verbinding te maken met dit oudste lerende netwerk van zorg en het sociaal domein.

Praat met ons in de koffiecorner (het forum):

https://www.pleindoneren.nl/forum/index.php?topic=447.0

Onze website:

https://www.anderehanden.com

Persoonlijke intervisie preventief inzetten om de reguliere zorg voor te zijn

Een persoonlijk intervisietraject met welbevinden als doel* wordt ingezet ter preventie van de reguliere zorg. Samen groeien en dromen waarmaken leiden naar geluk en welbevinden. Welbevinden maakt ons zowel geestelijk als mentaal sterker en helpt ons om de arts buiten de deur te houden. Ik gun het iedereen om het maximale potentieel uit zichzelf te halen. Wie doet er mee? 

Wat nou als we gedurende een persoonlijk intervisietraject in een kleine groep terug kunnen gaan naar onze kern en kunnen achterhalen waar we het werkelijk voor doen; waarom we 's ochtends ons bed uit komen. Waar we met elkaar onze talenten gaan ontdekken en erkennen en waar we samen kunnen groeien. Een plek waar we kunnen dromen over wat we zouden doen als alles mogelijk is en waar we tussentijdse doelen kunnen opstellen die ons leiden naar ons droomdoel? Een veilige omgeving waar we verbonden zijn, van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen inzetten om onze doelen te bereiken. Met als doel: geluk en welbevinden.

2019-04-29 00:00:0029-04-2019

meer info
X

Persoonlijke intervisie preventief inzetten om de reguliere zorg voor te zijn

Omschrijving:

We komen niks tekort, we hebben alles
Een kind, een huis, een auto en elkaar
Maar weet je lieve schat, wat ’t geval is?
Ik zoek iets meer, ik weet alleen niet waar
‘Is Dit Alles’ - Doe Maar

De wachttijden in de Geestelijke Gezondheidszorg stijgen en steeds meer Nederlanders komen bij de huisarts voor een verwijzing naar de psycholoog. Volgens een artikel van Trouw (23 oktober 2018) herkent docent aan het Leids Universitair Medisch Centrum en huisarts Pieter Barnhoorn dit. Veel mensen komen met de vraag: “is dit alles?” naar zijn spreekuur en willen met die vraag naar een psycholoog. Barnhoorn zegt hierover: “De zin van het leven zoek je niet in de ggz. Heel normale levensvragen worden gemedicaliseerd.”

Een persoonlijk intervisietraject
Wat nou als we gedurende een persoonlijk intervisietraject in een kleine groep terug kunnen gaan naar onze kern en kunnen achterhalen waar we het werkelijk voor doen; waarom we 's ochtends ons bed uit komen. Waar we met elkaar onze talenten gaan ontdekken en erkennen en waar we samen kunnen groeien. Een plek waar we kunnen dromen over wat we zouden doen als alles mogelijk is en waar we tussentijdse doelen kunnen opstellen die ons leiden naar ons droomdoel? Een veilige omgeving waar we verbonden zijn, van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen inzetten om onze doelen te bereiken. Met als doel: geluk en welbevinden.

Steeds meer wordt de geestelijke gezondheid gezien als méér dan de afwezigheid van psychische klachten (Westerhof & Keyes, 2008). De World Health Organization (WHO) beschrijft geestelijke gezondheid als ‘a state of well-being in which the individual realizes his or her own abilities, can cope with the normal stresses of life, can work productively and fruitfully, and is able to make a contribution to his or her community’ (World Health Organization, 2005, p. 2). In deze definitie worden volgens Bohlmeijer, Bolier, Westerhof, & Walburg (2015) drie componenten van welbevinden herkend: de subjectieve ervaring van welbevinden (emotioneel welbevinden), het effectief functioneren van het individu in de zin van zelfrealisatie (psychologisch welbevinden) en het effectief functioneren in de maatschappij (sociaal welbevinden).

Met deze persoonlijke intervisie wil ik iedereen helpen die zijn dromen wil verwezenlijken en de weg naar welbevinden wil bewandelen. We lossen de personeelstekorten in de zorg op door in te zetten op het traject dat voorafgaat aan de reguliere (geestelijke gezondheids)zorg: preventie. Ik geloof er heilig in dat welbevinden een sterke preventieve werking heeft en daar wil ik op inzetten!

* Welbevinden volgens Carol Ryff: 
Doelgerichtheid: Plannen en doelen hebben; gevoel van richting in het leven; ervaring van zinvolheid in heden en verleden; het hebben van een geloof dat het leven ergens naartoe gaat.
Persoonlijke groei: Gevoel van voortgaande ontwikkeling; perceptie van de eigen persoon als groeiend en zich ontwikkelend; openheid voor nieuwe ervaringen; gevoel van realisatie van de eigen mogelijkheden; verandering in de richting van meer zelfkennis en effectiviteit.
Autonomie: Zelfbepaling en onafhankelijkheid; weerstand tegen sociale druk om op een bepaalde wijze te denken en zich te gedragen; gedragsregulatie van binnenuit; zelfbeoordeling aan de hand van persoonlijke maatstaven.
Omgevingsbeheersing: Gevoel van beheersing en competentie bij het omgaan met de eisen die de omgeving stelt; controle over een complex geheel van activiteiten; effectief gebruik van mogelijkheden die zich voordoen; kiezen en creëren van contexten die passen bij persoonlijke behoeften en waarden.
Zelfacceptatie: Positieve attitude ten opzichte van zichzelf; herkenning en acceptatie van verschillende kanten van de eigen persoon, inclusief positieve en negatieve eigenschappen; positief gevoel over het verleden en het verloop van het eigen leven.
Positieve relaties: Warme, vertrouwensvolle relaties met anderen; bezig zijn met het welzijn van anderen; capaciteiten voor empathie, affectie en intimiteit; begrip voor geven en nemen in menselijke relaties. 
Lees meer: https://www.boompsychologie.nl/media/13/whitepaper_welbevinden2.pdf

Wij zoeken:

Wil je meedenken of wil je mij steunen bij het manifesteren van dit persoonlijke intervisietraject? Heel graag! Je kunt me bereiken via josefienjeninga@gmail.com. 

Praat met ons in de koffiecorner (het forum):

https://www.pleindoneren.nl/forum/index.php?action=profile;area=showposts;u=125

Music & Memory

Music & Memory heeft een manier gevonden om lievelingsmuziek als een medicijn in te zetten. Persoonlijke muziek wordt met mp3spelers en koptelefoons aangeboden aan wie niet meer zelf op PLAY kan drukken. Uit onderzoek blijkt het voordeel: minder pillen nodig, minder verveling, meer geluk, betere spraak en comfort. Music & Memory biedt een pakket aan kennis, documenten en ondersteuning om zo snel en goed mogelijk favoriete muziek in een zorginstelling (en daarbuiten) te implementeren. 

2019-04-16 00:00:0016-04-2019

meer info
X

Music & Memory

Omschrijving:

Music & Memory heeft een manier gevonden om lievelingsmuziek als een medicijn in te zetten. Zorgverleners worden getraind met persoonlijke favoriete muziek een breed scala aan positieve resultaten te bereiken door middel van het vullen van mp3spelers met individuele afspeellijsten. De effecten reiken van minder verveling tot minder pillen en val incidenten tot meer ontspanning en kwaliteit van leven. De effecten van de Music & Memory methode is wetenschappelijk onderbouwd. Zonder het wiel opnieuw uit te hoeven vinden kunnen zorgverleners met Music & Memory direct aan de slag met waar het om gaat: meer contact met degene waar ze voor zorgen, en een menselijker zorg. Helpt u ons dit voor zo veel mogelijk mensen die niet meer zelf op 'Play' kunnen drukken beschikbaar te maken?

Om aan te tonen dat het afspelen van muziek daadwerkelijk werkt, hebben Thijs en Manon de onderstaande video laten zien tijdens hun pitch op de offline bijeenkomst van maandag 15 april in het Academiegebouw Utrecht. Wil je de hele pitch zien? Klik dan op deze link. 


Wij zoeken:

1) Sponsoren en Partners om de apparatuur (90 E per deelnemer) duurzaam gratis aan te bieden

2) Een communicatiemedewerker voor externe communicatie. 

3) Vijf ervaren bestuursleden uit de non-profit, kunstenwereld, zorg en het bedrijfsleven.

4) Warme contacten met zorgprofessionals, managers, bestuurders.

Praat met ons in de koffiecorner (het forum):

https://www.pleindoneren.nl/forum/index.php?topic=446.0

Onze website:

musicandmemory.nl

Lectoraat) Gepersonaliseerde Zorg (i.o.)

Lectoraat Gepersonaliseerde Zorg (i.o.)

Het lectoraat Gepersonaliseerde Zorg i.o. heeft als doel het leveren en verder ontwikkelen van methodologie voor ontwerpen en aansturen van effectieve zorgtrajecten rondom patiëntendoelgroepen. Hierin worden zorgservices op maat geïntegreerd waardoor juist op complexe zorgvagen (dat hebben de meeste mensen) gepersonaliseerde zorg komt. Wij ontwikkelen hiervoor methodologie voor ontschotting van zorg, door met ondersteuning van betrokken (zorgorganisaties) zorgtrajecten door de muren van deze organisaties heen te organiseren. Hierin kijken wij specifiek naar effectieve werkingsmechanismen van interventie en een effectieve toepassing van deze werkingsmechanismen in een zorgtraject rondom de patiënt/burger. De insteek is om overbehandeling en onderbehandeling te voorkomen en zal zorg en welzijn gericht zijn op dat wij als burgers kunnen blijven participeren in de samenleving.


2019-03-22 00:00:0022-03-2019

meer info
X

Lectoraat) Gepersonaliseerde Zorg (i.o.)

Omschrijving:

Lectoraat Gepersonaliseerde Zorg (i.o.)

Voor het behoud van hun kwaliteit van leven dient men zich in toenemende mate aan met complexe behoeften in zorg en welzijn (Huber et al, 2016). 
Geïntegreerde zorg (gepersonaliseerde) is het door de burger ervaren vloeiende proces van hulp, zorg en dienstverlening, verleend door verschillende disciplines in de nulde lijn, de eerste lijn en de tweede lijn en dat zo dichtbij mogelijk. Gezondheid is het vermogen om je aan te passen en je eigen regie te voeren, in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van het leven (Huber et al, 2016).

Een antwoord hierop is het integraal organiseren van zorg en welzijn op een wijze waarop gepersonaliseerde zorg de maat is (RVS, 2017; Topol, 2016). De realiteit is echter dat wij zorg en welzijn nog steeds voornamelijk gestandaardiseerd, gespecialiseerd en gefragmenteerd aanbieden. Deze disbalans tussen zorgbehoefte en zorgaanbod leidt tot onderbehandeling en overbehandeling en minder (ervaren) kwaliteit. Het leidt ook tot vermindering van functioneren van burgers en onnodige zorgkosten (Taskforce De juiste zorg op de juiste plek, 2018).

Zorg- en dienstverlening worden steeds meer geïntegreerd om aan de complexe zorgvraag te voldoen, zie figuur 1. Professionals worden hierdoor in toenemende mate geconfronteerd met andere eisen aan het professionele gedrag. Professionals van de toekomst hebben daarmee een andere focus op hun beroep dan heden ten dage. De veranderende eisen van burgers rondom kwaliteit van leven sturen verandering in rollen, taken en verantwoordelijkheden (RVZ, 2013). Die verandering gaat van het streven naar een expertrol waarbij gespecialiseerde kennis centraal staat, naar het streven naar een samenwerkingsrol in een netwerkstructuur, waarbij de professionele bijdrage aan kwaliteit van leven, continuïteit van zorg en kosteneffectiviteit (Triple Aim), drijvende waarden vormen (Berwick et al, 2008).

Als burgers verwachten wij in deze tijd van professionals dat zij vooral onze autonomie respecteren en onze vermogens om met de eisen om te gaan die het leven stelt helpen verbeteren. Dit is ook terug te zien in de nieuwe definitie van gezondheid. Gezondheid wordt niet langer meer gedefinieerd als afwezigheid van ziekte (WHO, 1946) maar gezondheid als het vermogen om je aan te passen en je eigen regie te voeren, in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van het leven (Huber et al, 2016).

In het bereiken van kwaliteit van leven met ondersteuning van zorg en welzijn is nieuwe kennis nodig om deze zorg en welzijnsservices te integreren. Naast klassieke onderzoeksbenaderingen waarin onderzoekers zich richten op enkelvoudige zorg- en welzijnsservices (de zg. proof of concept), moeten onderzoekers zich ook richten op het integreren van meervoudige zorg- en welzijnsservices in de context waarin deze geleverd worden (de zg. proof of context), zie figuur 2.

Op dit moment zijn op de volgende onderzoekslijnen promovendi actief:

  • Verantwoording (prestatiemeting) bij het levering van geïntegreerde zorg. Dennis van Kerkvoorden (met prof. Mirella Minkman, TIAS)
  • Herontwerp geïntegreerd zorgprogramma voor asielzoekers in Nederland. Ferdy Pluck (met prof. Erik Vermetten, LUMC, Militair Hospitaal Utrecht) 
  • Implementatiemethoden in geïntegreerde zorg. Winny Schuitemaker (met prof. Lisette Schoonhoven, UMCU)
  • Mindfulness in het integreren van zorg services. Roderick van Hilten (met prof. Wilmar Schaufeli, UU)
Referenties
  • Huber M, Vliet van M, Boers I. Heroverweeg uw opvatting van het begrip ‘gezondheid’. Ned Tijdschr Geneeskd. 2016;160:A7720.
  • RVS (Raad voor Volksgezondheid en Samenleving). (2017) Zonder context geen bewijs. Over de illusies van evidenced-based practice in de zorg. Den Haag: RVS
  • Topol E. (2016) The Patient Will See You Now. The Future of Medicine Is in Your Hands. New York: Basic Books.
  • Taskforce De juiste zorg op de juiste plek. VWS, 2018
  • Berwick D, Nolan T, Whittington J. (2008) The Triple Aim: Care, Health, And Cost. Health Affairs 27(3):759-769.
  • Preamble to the Constitution of WHO as adopted by the International Health Conference, New York, 19 June - 22 July 1946; signed on 22 July 1946 by the representatives of 61 States (Official Records of WHO, no. 2, p. 100) and entered into force on 7 April 1948.

Contact: Roelof.Ettema@hu.nl

Wij zoeken:

Wij zijn op zoek naar fondsen en andere geïnteresseerden die samen met ons het belang van gepersonaliseerde zorg zien en ons - financieel - verder willen helpen. Uiteraard is iedere bijdrage welkom. Het lectoraat is voor de komende 7 jaar op zoek naar een bedrag van € 677.000,--. De  onderzoekslijnen zijn reeds gefinancierd. 

Een uitgewerkte begroting is op te vragen bij roelof.ettema@hu.nl


Praat met ons in de koffiecorner (het forum):

https://www.pleindoneren.nl/forum/index.php?topic=451.0

Beeldschermtechnologie in de Geriatrische revalidatiezorg

Beelschermtechnologie ter verbetering van de revalidanten in de GRZ: betere communicatie, informatie delen (oefeningen, instructies of adviezen) of ontspanning!

2019-03-21 00:00:0021-03-2019

meer info
X

Beeldschermtechnologie in de Geriatrische revalidatiezorg

Omschrijving:

Waar: Ik ben werkzaam als fysiotherapeut in een revalidatiehotel Topaz Revitel, 74 bedden voor GRZ. https://topaz.nl/revitel/

Wat: In mei 2016 ben ik begonnen met het toepassen van beeldschermtechnologie om het revalidatieklimaat in de GRZ te verbeteren. Er zijn enquetes afgenomen bij revalidanten om er achter te komen waar de behoefte lag van de revalidant tijdens de revalidatie. Zodoende ben ik mbv het gebruik van een CMS (content management systeem) buttons met informatie of filmpjes gaan bouwen. Door gebruik te maken van een speciale touchscreen computer (tablet met toetsenbord en muis))(IQPC) op de kamer van de revalidant worden revalidanten nu in de gelegenheid gesteld om in eigen tijd, zelf oefeningen te doen, instructiefilms te bekijken of folders na te lezen. Er is per doelgroep (bijv heup, copd, hart, oncologie, knie etc) informatie gebundeld en achter een icoon geplaatst zodat de revalidant de informatie makkelijk kan vinden.  Ook biedt het systeem de functionaliteit om te ontspannen door op het beeldscherm de krant te lezen en/of een spelletje te doen.
In maart 2018 is er een extra toepassing op hetzelfde systeem getest: een gespecificeerd verpleegoproepsysteem (VOS).  Aanleiding was/is het probleem met het huidige VOS. Dit systeem biedt namelijk niet de mogelijkheid om een spreekluisterverbinding tot stand te brengen of om gespecificeerde zorgvragen af te handelen. Cliënten alarmeren nu voor iedere vraag via het halsalarm waarbij niet duidelijk is wat de vraag achter de alarmering is. Bovendien kan het alarm pas uitgeschakeld worden als een medewerker op de kamer van de cliënt het alarm uitzet. Het aantal verstoringen voor de zorgmedewerkers is daarom enorm hoog, cliënten weten niet of hun alarm gehoord is en weten niet hoelang ze nog moeten wachten voor een zorgmedewerker komt. Cliënten bellen meerdere keren voor dezelfde zorgvraag. Het project is momenteel even stopgezet en een nieuw project aangevraagd om met de opgedane inzichten een nog beter werkend VOS voor de zorg te kunnen ontwikkelen. Belangrijkste eis is dat de revalidant ook vanuit bed en in de badkamer een gespecificeerde zorgoproep kan doen naar de zorg. 

Een paar algemene voordelen van het systeem in de GRZ:
1.   Gezondheidswinst: cliënten leren zelf oefenen (op kamer of in de fysioruimte). Er wordt meer geoefend zonder dat daar een therapeut bij aanwezig hoeft te zijn, waardoor revalidanten sneller vooruit gaan;
2.   Groter welbevinden en tevredenheid: Revalidanten hebben meer eigen regie: zelf een therapeut kunnen bellen, informatie kunnen nalezen of gewoon een stuk muziek luisteren behoort bijvoorbeeld tot de mogelijkheid.
3.   Meer relevante content/ informatie bieden gerelateerd aan wat voor de revalidant belangrijk is;
4.   Gespecificeerde zorgoproepen: minder loopbewegingen, zorgmedewerker weet waarvoor revalidant belt, tijdreductie en daardoor meer tijd voor andere zorgtaken
5.   Voordeel van 1 platform i.p.v. verschillende losse E-health oplossingen: geïntegreerd zorgoproepsysteem/ beeldschermoefeningen en informatie / nachtzorg d.m.v. camera opbservatie (bij eventuele nieuwe doelgroep binnen Revitel met cognitieve beperking zoals delier of dementie).
6.   Verbeteren van de communicatie met de revalidant: gebruik van voorlichtingsmateriaal (films/folders), beeldbellen, client kan zelf vragen op afstand stellen (mail/bellen).

Wij zoeken:

-Ervaringen uitwisselen in het gebruik van beeldschermtechnologie in de zorg.

-Ideeen uitwisselen voor het gebruik van beeldschermtechnologie in de Geriatrische revalidatiezorg. 

-Zijn er meer instellingen bezig met een gespecificeerd zorgoproep systeem?



Onze website:

https://www.waardigheidentrots.nl/praktijk/topaz-icare-ter-ondersteuning-van-revalidatietraject/

Bloemrijke rolstoelvriendelijke wandeltuin

Bewoners van zorgexpertisehuis Liduina en inwoners van Boxtel toegang geven tot hun achtertuin en de rivier de Dommel.  Een ‘natuurlijke’ ontmoetingsplaats, waarbij herinneringen en natuur een actieve bijdrage leveren aan het welbevinden van de bewoners van het verpleeg- , verzorgingshuis Liduina  en de thuiswonenden. 

2019-03-18 00:00:0018-03-2019

meer info
X

Bloemrijke rolstoelvriendelijke wandeltuin

Omschrijving:

de 'natuur'lijke weg gebruiken om
                         binnen en buiten,
                                    jong en oud,
                                               valide en minder valide,
                                                                                   u en mij te verbinden

Bewoners van zorgexpertisehuis Liduina en inwoners van Boxtel toegang geven tot hun achtertuin en de rivier de Dommel.  Een ‘natuurlijke’ ontmoetingsplaats, waarbij herinneringen en natuur een actieve bijdrage leveren aan het welbevinden van de bewoners van het verpleeg- , verzorgingshuis Liduina  en de thuiswonenden.

Praat met ons in de koffiecorner (het forum):

https://www.pleindoneren.nl/forum/index.php?topic=15.0

Deelauto rolstoelbus

De beste ideeën ontstaan vanuit de eigen ervaring. Dat weet Yvonne als geen ander. 
De bus zoekt meerdere gebruikers. Die zijn er zeker alleen zij weten nog niet van het bestaan van deze bus. Vandaar dit initiatief.

2019-03-18 00:00:0018-03-2019

meer info
X

Deelauto rolstoelbus

Omschrijving:

De beste ideeën ontstaan vanuit de eigen ervaring. Dat weet Yvonne als geen ander.
De bus zoekt meerdere gebruikers. Die zijn er zeker alleen zij weten nog niet van het bestaan van deze bus. Vandaar dit initiatief.

We willen de rolstoelbus die via MyWheels te huur is verder onder de aandacht brengen. Zowel door te zorgen voor bekendheid bij de (potentiële) doelgroep gebruikers als bij sponsoren en fondsen. Zie ook www.stichting-enoa.nl

De droom is dat meer (rolstoel)gebruikers de deelauto Rolstoelbus gaan huren c.q. gebruiken. En zo hun mobiliteit kunnen vergroten, waardoor deze doelgroep een grotere kans krijgt te participeren in de samenleving.

Wie denkt er met ons mee, wil er gebruik van maken, heeft er ideeën over.


Praat met ons in de koffiecorner (het forum):

https://www.pleindoneren.nl/forum/index.php?topic=16.0

MaakeenPraatje

MaakeenPraatje. Een gemeenschap van jezelf , met jezelf en voor jezelf.  Niet omdat het moet maar omdat je het wil. Hoe het werkt, lees je op onze site www.maakeenpraatje.nl

2019-03-18 00:00:0018-03-2019

meer info
X

MaakeenPraatje

Omschrijving:

MaakeenPraatje. Een gemeenschap van jezelf , met jezelf en voor jezelf.  Niet omdat het moet maar omdat je het wil. Hoe het werkt, lees je op onze site www.maakeenpraatje.nl

MaakeenPraatje biedt een efficiënte, veilige, simpele en leuke manier voor mensen om op eigen kracht nieuwe vrienden te vinden via de gewone telefoon.

MaakeenPraatje is een initiatief van Dick Severius en Arjen in ‘t Veld


Praat met ons in de koffiecorner (het forum):

https://www.pleindoneren.nl/forum/index.php?topic=17.0

Onze website:

https://www.maakeenpraatje.nl/

Adviezen voor verpleegkundigen voor het medicatie management van thuiswonende ouderen

Inzending voor stimuleringsprijs afstuderende studenten verpleegkunde.

Het project: Adviezen voor verpleegkundigen voor het medicatie management van thuiswonende ouderen gebaseerd op uitkomsten van onderzoek naar medicatie management onder thuiswonende ouderen.

Op basis van onderzoek naar medicatie management onder thuiswonende ouderen hebben studenten van de Hoge School Utrecht in samenwerking met promovendus Nienke Dijkstra een richtlijn en patient journey interview guide met adviezen opgesteld om aan te bieden aan wijkverpleegkundigen.

 De infographic/poster die hieronder is toegevoegd zal gepresenteerd en aangeboden wordt aan wijkverpleegkundigen in Utrecht.

2019-03-18 00:00:0018-03-2019

meer info
X

Adviezen voor verpleegkundigen voor het medicatie management van thuiswonende ouderen

Omschrijving:

Aanleiding: Veel ouderen hebben meerdere chronische aandoeningen (multimorbiditeit) tegelijk. Hiervoor krijgen zij verschillende medicijnen voorgeschreven. 99% van de thuiszorg patiënten gebruiken dagelijks medicijnen en 30 tot 45% gebruiken dagelijks 5 of meer medicijnen (polyfarmacie). Ouderen hebben hierdoor te maken met verschillende innamemomenten op een dag, verschillende gebruiker/bewaarinstructies en kans op gebruikersongemakken (bijv. het splitten van pillen) en bijwerkingen. Dit maakt dat de medicatie management een complex proces is. Het doel van dit onderzoek is het beschrijven van de medicatie management van oudere mensen thuis.

Methode: Een multi-method design met semigestructureerde interviews and fotografische analyses werd toegepast (september 2018 - februari 2019). Ouderen (n=60) (65 jaar en ouder, met polyfarmacie) werden thuis geïnterviewd. Studenten van de Bachelor Verpleegkunde van de Hogeschool Utrecht interviewden ouderen middels een voor dit onderzoek ontwikkelde medication management patient journey guide. Ouderen die de Nederlandse taal in woord en geschrift niet machtig waren, in de palliatieve fase en/of met dementie waren uitgesloten van deelname. De interviews werden opgenomen met een voice recorder en getranscribeerd. Negen afstudeerstudenten van en promovenda Nienke Dijkstra van de Hogeschool Utrecht hebben de transcripten individueel geanalyseerd middels open, axiaal en selectief coderen in ATLAS.TI software. Vervolgens zijn de codes samengevoegd.

Resultaten: Omdat het onderzoek deel uit maakt van een groter onderzoek, kunnen de resultaten vooralsnog alleen mondeling gepresenteerd worden. De uitkomsten zijn gericht op hoe ouderen omgaan met de distributie en controle van geleverde/opgehaalde medicatie, organisatie thuis, begrip over indicaties en inname, monitoring van effecten en bijwerkingen en behoud van management. Interessante aspecten gaan o.a. in op hoe ouderen omgaan met het controleren van geleverde/opgehaalde medicatie, juiste inname van medicatie, bewaren van medicatie, afvoeren van overbodige medicatie en gebruikersongemakken. De resultaten hebben geleid tot een overzicht van de complexiteit in de medicatie management en evidence en practice based adviezen voor de patiënt, verpleegkundigen van de thuiszorg en medewerkers van de apotheek.

Advies: Adviezen voor optimalisatie van management taken voor verpleegkundigen van negen studenten zijn samengevoegd en gepresenteerd middels een poster. Verpleegkundigen van de thuiszorg kunnen deze adviezen toepassen tijdens zorgverlening thuis. Tevens wordt de topic guide (medication management patient journey guide) beschikbaar gesteld voor verpleegkundigen om hiermee de medicatie management bij ouderen thuis te inventariseren.

Praat met ons in de koffiecorner (het forum):

https://www.pleindoneren.nl/forum/index.php?topic=445.0

InforMij

Wij, Robbert Mak en Tom van Renkum, hebben een droom, dat ouderenzorg (nog) persoonlijker gaat worden. Zodat medewerkers meer en meer bezig mogen zijn met en voor de persoon. De droom verwezenlijken wij in InforMij | Zodat je mij herkent, in de cliënt

2019-03-05 00:00:0005-03-2019

meer info
X

InforMij

Omschrijving:

Ieders eigenheid hoort de ingang te zijn van contact Wij, Robbert Mak en Tom van Renkum, hebben een droom, dat ouderenzorg (nog) persoonlijker gaat worden. Zodat medewerkers meer en meer bezig mogen zijn met en voor de persoon. De droom verwezenlijken wij in InforMij | Zodat je mij herkent, in de cliënt WIJ VRAGEN ONS AF: ALS ZORG VÓÓR DE MENS IS, KAN HET DAN OOK OVER DE MENS GAAN? Hoe kunnen we onze ouderen verzorgen én hun eigenheid kennen, zelfs als het misschien lijkt dat ze die zelf zijn kwijtgeraakt? Met de “inforMIJ” zorgapplicatie willen we iemands persoonlijkheid, eigenheid in beeld brengen & zorgpersoneel toerusten. We ontwikkelen daarbij vervolgens toepassingen ondersteund door moderne technologie en bouwen voort op bestaande levensboeken. Tom van Renkum, tomvanrekum@gmail.com en Robbert Mak, robbert.mak@gmail.com

Praat met ons in de koffiecorner (het forum):

https://www.pleindoneren.nl/forum/index.php?topic=7.0

Stimuleringsprijs afstuderenden HBO-opleiding Verpleegkunde

Deze prijs is voor alle Nederlandse afstuderende studenten HBO opleiding Verpleegkunde. Het gaat dan om de afstudeeropgave.

2019-03-05 00:00:0005-03-2019

meer info
X

Stimuleringsprijs afstuderenden HBO-opleiding Verpleegkunde

Omschrijving:

Stimuleringsprijs afstuderende studenten Opleiding Verpleegkunde - Plein doneren Instelling door bestuur op 12 november 2018 - hoogte prijs € 1.000,-- Op 15 april 2019 vindt de offline bijeenkomst plaats, waar onder andere de stimuleringsprijzen uitgereikt zullen worden. De bijeenkomst is in het Academiegebouw in Utrecht. Deze prijs is voor alle Nederlandse afstuderende studenten Verpleegkunde. Het gaat dan om de afstudeeropgave. Voor de aanmelding van ideeën wordt het digitale Plein gebruikt. Verpleegkunde. De innovatieve ideeën van de studenten, die mee willen doen, kunnen daarop geplaatst worden. Het geld kan gebruikt worden om het idee/advies uit te werken naar de betreffende organisatie/afdeling. Denk bijvoorbeeld aan een flyer, folder, posters etc. Criteria Om voor de prijs in aanmerking te komen, is de voorwaarde dat het initiatief/het advies aangemeld wordt op het Plein (onder Stimuleringsprijs (afstuderende studenten Verpleegkunde) als groep eronder. Dit kan bijvoorbeeld door een youtube filmpje, een korte PPT o.i.d. Daarnaast moet de afstudeeropdracht voldoen aan de vereisten van de examencommissie HU om in aanmerking te komen voor de prijs. Als een student zijn advies plaatst, zal hij actief dienen te zijn om supporters naar zijn advies te trekken. Zo kunnen zij ook de organisatie, voor wie het advies wordt uitgewerkt, vragen op het Plein te komen en jouw initiatief te steunen. Beoordeling in fasen Het is de bedoeling dat de HU/Faculteit Verpleegkunde de inzendingen beoordeelt en 3 nominaties doet. Het bestuur kiest uiteindelijk welk advies het meest aanspreekt en een meerwaarde heeft in de zorg/welzijn sector. De planning is nu als volgt: melding 12 november 2018 in Oude Tolhuys. Inzending wordt opengesteld vanaf 15 november a.s. en kan tot uiterlijk 15 maart 2019. Uitgaande van nieuwe datum Offline bijeenkomst 15 april 2019. Beoordeling HU geschiedt van 16 maart tot 8 april en volgt met een voordracht aan bestuur via joyce@pleindoneren.nl. Het bestuur heeft dan 1 week de tijd om tot een winnaar te komen. Hoe jouw initiatief aan te maken Als je je aangemeld hebt, op het Plein, dan kun je een initiatief aanmaken. Kom je er niet uit, praat dan met Pleido. Eigen actie Laat merken dat je aanwezig bent op het Plein en ga via de Koffiecorner gesprekken met anderen aan. en maak hen ook enthousiast over jouw product/initiatief. Denk dan aan studiegenoten, collega’s, kennissen, zorgprofessionals en zeker docenten, kunnen ook door een bericht te plaatsen hun feedback geven op jouw initiatief. Uitreiking De prijs voor de keuze bestuur wordt tijdens de offline bijeenkomst 15 april 2019 uitgereikt aan de winnaar. Facebook pagina Plein doneren

Wij zoeken:

Afstuderenden aan de HBO opleiding Verpleegkunde.

Alzheimer voor beginners

Alzheimer voor beginners is een rijk geïllustreerde bundel met negen inspiraties voor dagelijks leven met dementie, geschreven en geschilderd door Leo van Dijk, mens met dementie. De bundel biedt mensen met dementie en hun naasten op poëtische wijze praktische handvatten om het dagelijks leven prettig te leven. De thema’s Tijdig, Vrijheid, Natuur, Optimisme, Acceptatie, Inzet, Ritme, Bewegen en Aanbod zullen de lezer een hart onder de riem steken én handvatten geven voor een waardig, zinvol en plezierig leven met dementie.

2019-03-04 00:00:0004-03-2019

meer info
X

Alzheimer voor beginners

Omschrijving:

Na de diagnose Alzheimer in 2008 vroeg ik mij af hoe ik met die wetenschap verder moest. Ik was op zoek naar houvast, een manier om mezelf te blijven, handvatten om er mee om te gaan. Ik bezocht lezingen, las boeken en mailde met Alzheimer-specialisten. Ik vond niets. Er was niets. Daarom ben ik zelf op onderzoek uitgegaan naar wat mij zou kunnen helpen. Ik deed negen ontdekkingen en die helpen me nu al ruim tien jaar om mijn leven met dementie leefbaar te houden. Ik heb ze vaak gedeeld met lotgenoten en zorgprofessionals. 

Nu kan ik niet meer zo lang op het podium staan en daarom komt er dit boekje: Alzheimer voor beginners, waar ook jij mee aan de gang kunt om een goed leven te leiden. Als mens die begint te vergeten, als mantelzorger, of als zorgprofessional. Om dit boekje mogelijk te maken, vraag ik jóuw hulp. Het maken van dit boekje kost geld. Dankzij vrienden en familie is er al € 2.500 gedoneerd. Met een financiële bijdrage maak jij het mogelijk om dit boekje te drukken en te verspreiden. Zo kan ik nog meer mensen handvatten geven voor een goed leven met dementie. Mijn boekje Alzheimer voor beginners wordt in een mooie hardcover gebonden en in een oplage van 1.500 stuks gedrukt. Ook komt er een leeslintje in, zodat je altijd weet waar je gebleven bent. Het boekje bevat negen thema’s die je helpen om overeind te blijven. Het zijn korte inspirerende teksten. Iedere tekst is voorzien van een aquarel die ik ook zelf heb geschilderd. Samen vormen ze een prachtige bundel inspiraties. Hierboven zie je alvast twee voorbeelden. Verder staan er nog twee mooie verhalen in van professor Rose-Marie Dröes en professor Anne-Mei The, die mij hebben geholpen in het vinden van mijn weg. Leo van Dijk, mens die begint te vergeten

Wij zoeken:

Om Alzheimer voor beginners mogelijk te maken krijg ik hulp van heel veel mensen. Maar er is ook geld nodig om het boekje te laten drukken. Daarom ben ik een crowdfunding begonnen. We hebben € 6.000 nodig om het boekje in een oplage van 1.500 exemplaren te laten drukken.

Onze website:

https://www.alzheimervoorbeginners.info

Werkhervatting na kanker - van vooroordeel naar begrip

Dit initiatief staat stil bij het belang om anders aandacht te geven en te vragen bij werkhervatting na kanker . werkhervatting na kanker, kwaliteit van leven, zingeving, communicatievaardigheden, stigmata bij werkgever.
Na behandeling tegen kanker telden veerkracht, motivatie en liefde voor mijn vak voor mijn werkgever (topklinisch ziekenhuis) niet mee en noemde mij 'een bedrijfsrisico, een financieel risico' vanuit stigmata en gebrek aan kennis; dit kan veranderen!

2019-03-01 00:00:0001-03-2019

meer info
X

Werkhervatting na kanker - van vooroordeel naar begrip

Omschrijving:

Dit initiatief staat stil bij het belang om anders aandacht te geven en te vragen bij werkhervatting na kanker . werkhervatting na kanker, kwaliteit van leven, zingeving,communicatievaardigheden, stigmata bij werkgever Na behandeling tegen kanker telden veerkracht, motivatie en liefde voor mijn vak voor mijn werkgever (topklinisch ziekenhuis) niet mee en noemde mij 'een bedrijfsrisico, een financieel risico' vanuit stigmata en gebrek aan kennis; dit kan veranderen! De opgave Optimaliseren van werkhervatting bij werknemers met kanker’ door ondersteuning van werkgevers is van belang voor triple aim: QoL/zingeving voor de werknemer c.q. patiënt, als voor de maatschappelijke relevantie om arbeidspotentieel beter te benutten. Verwacht resultaat Een test-implementatie 'op maat' uitvoeren die werkgevers helpt in de communicatie met werknemers met kanker; door de online toolbox kunnen bij werkgevers stigmata afnemen en begrip toenemen, waardoor werkhervatting en QoL naar verwachting verbeteren Artikel Een succesvolle werkhervatting na kanker: It takes 2 to Tango! Uit gesprekken met mensen die kanker hebben (gehad), blijken dat werkstress en arbeidsdiscriminatie zeer herkenbaar zijn in de context van werkhervatting na kanker. Na alle emoties in de rollercoaster die op iemand afkomt als je met kanker geconfronteerd wordt, zijn de ervaringen over vooroordelen en arbeidsdiscriminatie door de werkgever verwarrend en ongrijpbaar. Het delen van ervaringen over werkhervatting na kanker levert gelukkig regelmatig begripvolle contacten op met werkgevers. Toch zijn er ook veel ervaringen waarbij de werkgever het contact afhoudt tijdens de behandeling. Vanuit onzekerheid hoe te communiceren met een werknemer met kanker. De werkgever beoordeelt daarna tijdens de re-integratie wel de fysieke en mentale belasting van de werknemer. Wederzijdse verwachtingen over de re-integratie kunnen dan ver uiteen liggen. Een verstoring van de communicatie tussen werkgever en werknemer blijkt een katalysator waarmee een re-integratietraject uitloopt op werkstress, arbeidsdiscriminatie en zelfs leidt tot het verbreken van de arbeidsrelatie. Onnodige uitstroom van een gemotiveerde werknemer betekent een verlies aan kwaliteit van leven voor de werknemer en vernietiging van arbeidskapitaal voor de werkgever. Kijk eens om u heen: één op de drie mensen in Nederland anno 2018 krijgt kanker. Door verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd en verbeterde screeningen zal naar verwachting in de komende jaren het aantal mensen met kanker in de werkzame leeftijd toenemen. Ontwikkelingen in de behandeling van kanker gaan razendsnel: minder belastende behandelingen en betere prognoses. Ook voor degenen die met een chronische vorm van kanker helaas niet meer volledig zullen herstellen, maar hun werk wel willen hervatten. Juist de veerkracht, capaciteiten, kennis en arbeidspotentieel van degenen die gemotiveerd zijn om weer te werken, kunnen beter benut worden. Voor mijn afstudeerproject van de ‘Master Innovatie in Zorg en Welzijn’ wil ik een test-implementatie uitvoeren van een digitale innovatie die door onderzoeker Michiel Greidanus in het AMC is ontwikkeld: een online toolbox die werkgevers ondersteunt bij de begeleiding van een werknemer met kanker. Met als doel dat de werkgever de werknemer beter begrijpt en beter begeleidt tijdens een behandeling van kanker en re-integratie. Om onnodige uitval uit het arbeidsproces te voorkomen en werkhervatting na kanker te bevorderen. Zie blz. 38-39

Praat met ons in de koffiecorner (het forum):

https://www.pleindoneren.nl/forum/index.php?topic=2.0

Kozie

Kozie is een multi-sensorisch product gericht op ouderen met dementie bestaande uit een kussen (KozieMe)en een wandobject (KozieWe). Door ze aan te raken worden muziek of herkenbare geluiden hoorbaar. Zo kan zelfstandig een eigen prettige leefomgeving worden gemaakt.

2019-03-01 00:00:0001-03-2019

meer info
X

Kozie

Omschrijving:

Kozie brengt een gevoel van thuis en verbinding met naasten en kwaliteit van leven samen De opgave Kozie is een multi-sensorisch product gericht op ouderen met dementie bestaande uit een kussen (KozieMe)en een wandobject (KozieWe). Door ze aan te raken worden muziek of herkenbare geluiden hoorbaar. Zo kan zelfstandig een eigen prettige leefomgeving worden gemaakt. Verwacht resultaat Met Kozie willen wij verbinding brengen. Wij zetten ons product en ons productieproces in om zoveel mensen te betrekken bij de wereld waarin ook zij leven. Kozie brengt een gevoel van thuis en verbinding met naasten en kwaliteit van leven samen

Praat met ons in de koffiecorner (het forum):

https://www.pleindoneren.nl/forum/index.php?topic=4.0

Onze website:

www.kozie.com

Stimuleringsprijzen Innovaties in Zorg en Welzijn - Plein doneren

Verrassende ideeën of onverwachte inzichten over het zorgproces kunnen zomaar in het primaire proces bij zorgprofessionals, mantelzorgers en vrijwilligers ontstaan. Om dit soort innovaties een duwtje in de rug te geven zijn stimuleringsprijzen voor de afstuderenden en alumni van de masteropleidingen Innovaties in Zorg en Welzijn - door Stichting Else/Plein doneren in het leven geroepen.

2019-03-01 00:00:0001-03-2019

meer info
X

Stimuleringsprijzen Innovaties in Zorg en Welzijn - Plein doneren

Omschrijving:

Verrassende ideeën of onverwachte inzichten over het zorgproces kunnen zomaar in het primaire proces bij zorgprofessionals, mantelzorgers en vrijwilligers ontstaan. Om dit soort innovaties een duwtje in de rug te geven zijn stimuleringsprijzen voor de afstuderenden en alumni van de masteropleidingen Innovaties in Zorg en Welzijn - door Stichting Else/Plein doneren in het leven geroepen. Instelling door bestuur op 12 november 2018 - hoogte prijs 1 van € 2.500,-- en 2 van € 1.500,--. Op 15 april 2019 zullen de prijzen tijdens een offline bijeenkomst uitgereikt worden. Het zijn prijzen voor de afstuderenden/alumni van een masteropleiding Innovatie in Zorg en Welzijn in Nederland. Criteria De onderstaande criteria zijn opgesteld door de HU Triple aim: het project voldoet aan triple aim: verbetering van de kwaliteit van leven, de kwaliteit van zorg en de kosteneffectiviteit. Duurzaam: de onderbouwing van het project is zodanig dat een betrouwbare voorspelling gedaan kan worden over de haalbaarheid van het ontwerp. Vernieuwend: het project is vernieuwend: het gaat om een originele observatie van een knelpunt/vraagstuk in Zorg en/of Welzijn waarvoor een oplossing is ontworpen die haalbaar is. Synergie: het project brengt de betrokken partijen samen op een manier die maximaal gebruik maakt van de verschillende kennisdomeinen. Beoordeling in fasen Op basis van bovenstaande criteria zal de commissie van lectoren MIZ&W de beoordeling doen en met 3 nominaties komen per prijs. Het bestuur van Stichting Else, in samenwerking met Plein doneren - kiest uiteindelijk welk project het meest aanspreekt en meerwaarde heeft in de zorg/welzijn sector. De planning is nu als volgt: melding 12 november 2018 in Oude Tolhuys. Inzending kan tot uiterlijk 15 maart 2019. De volgende offline bijeenkomst is op 15 april 2019 waar de prijswinnaars aanwezig dienen te zijn voor de uitreiking. Aanmelding hiervoor is mogelijk via deze link. Beoordeling HU en voordracht aan bestuur Else uiterlijk 1ste week april 2019. Uitreiking Keuze bestuur op 15 april 2019 tijdens de offline bijeenkomst in het Academiegebouw in Utrecht.. Meld nu jouw initiatief aan. Dit kan in jouw Plein account. Van de inzenders wordt verwacht dat zij actief naar medestanders en enthousiastelingen op zoek gaan, die hun initiatief/afstudeeropdracht/idee ondersteunen. Laat dus op het Plein zien hoe het je vergaat met jouw initiatief. Deel je ervaringen ook die je hebt op de Hogeschool. Eigen actie Laat merken dat je aanwezig bent op het Plein en laat anderen ook enthousiast worden van jouw eindadvies/initiatief. Jouw studiegenoten, collega’s, kennissen, zorgprofessionals en zeker docenten, kunnen ook door een bericht te plaatsen hun feedback geven op jouw initiatief. Veel succes!

Praat met ons in de koffiecorner (het forum):

https://www.pleindoneren.nl/forum/index.php?topic=5.0

Dementelcoach - Als de tijd een andere wordt

Mensen met dementie, hebben dementie en zijn een mens. De ziekte zorgt ervoor dat tijd voor mensen met dementie en hun naasten een andere wordt. Dementelcoach is telefonische coaching voor naasten van mensen met dementie. Deze ondersteuning heeft zich inmiddels bewezen en wordt met een 8.6 gewaardeerd. Uit onderzoek blijkt dat Dementelcoach daadwerkelijk helpt. Deze dienst moet voor mantelzorgers beschikbaar blijven.

2019-03-01 00:00:0001-03-2019

meer info
X

Dementelcoach - Als de tijd een andere wordt

Omschrijving:

Mensen met dementie, hebben dementie en zijn een mens. De ziekte zorgt ervoor dat tijd voor mensen met dementie en hun naasten een andere wordt. Dementelcoach is telefonische coaching voor naasten van mensen met dementie. Deze ondersteuning heeft zich inmiddels bewezen en wordt met een 8.6 gewaardeerd. Uit onderzoek blijkt dat Dementelcoach daadwerkelijk helpt. Deze dienst moet voor mantelzorgers beschikbaar blijven. 
 Dementelcoach is vooral aandacht vragen hoe om te gaan met als de tijd door de ziekte anders wordt. Hoe dit wordt ervaren niet alleen als mens met dementie maar juist ook bij de naasten. Hoe om te gaan als alles verandert. Tijd is niet alleen een chronologische volgorde, een ritme van uren, of van dag en nacht. Tijd is ook gevoelde tijd. Als het spannend wordt duurt tijd lang, als het bijzonder wordt lijkt tijd om te vliegen. Tijs is ook een scheidslijn. Zeker tussen de naaste)n’ en de mens met dementie. De tijd die ze samen hadden wordt anders. Er is een verleden tijd. Er is ook vaak geen gedeelde tijd meer. Het ritme van de tijd wordt ook anders beleeft. De naaste heeft de druk van de chronologische tijd; wanneer wordt er een beroep op mij gedaan. Daarnaast de tijd van reflectie, van eenzaamheid, van hulpeloosheid. Hoe om te gaan als naaste met als de tijd een andere wordt…. Dementelcoach is naast een luisterend oordeelvrij en deskundig oor, ook een stem die met de naaste in gesprek kan gaan en een rustpunt kan zijn in de periode dat de tijd zo anders wordt. Bijgaand treft u een aantal links van filmpjes aan die meer spreken dan deze woorden kunnen zeggen. Filmpjes mantelzorgers dmc : als de tijd een andere wordt https://vimeo.com/302113424 Fatos Ipek https://vimeo.com/295252220 Willemien Baksteen https://vimeo.com/294347721 Dorien Trommel https://vimeo.com/302026846 Gözde Duren https://vimeo.com/302390238 Gulik Isik https://vimeo.com/301863429 Gul Dulap Dementelcoach bestaat al een aantal jaren en wordt in de lucht gehouden door eenmalige, incidentele subsidies. Dat is onvoldoende om het verder door te ontwikkelen. Er is een investeringsbudget nodig om een doorstart van de dienst te realiseren. Om uiteindelijk financiering via gemeenten te realiseren. Een structurele financiering die de essentiële positie van de naaste(n) herkent en erkent. Een arbeidsintensief traject waar de tijd nu wel rijp voor is in tegenstelling tot 5 jaar geleden.

Praat met ons in de koffiecorner (het forum):

https://www.pleindoneren.nl/forum/index.php?topic=6.0

Veelgestelde vragen

Hoe meld ik mij aan?

Aanmelden op ons Plein kan op twee manieren. 
1. Via het Plein --Klik op de afbeelding met 'Aanmelden/tickets'. Hier kun je een persoonlijk account aanmaken. 
2. Via de menubalk -- Klik hier op 'Account en vervolgens account aanmaken' bovenaan de balk. Hier kun je een persoonlijk account aanmaken.  

 

 
Hoe maak ik een initiatief aan?

Let er wel op, voordat je een initiatief aanmeldt, dien je eerst een persoonlijk account aan te maken.
Nadat je een persoonlijk account hebt aangemaakt, kun je via jouw account een initiatief aandragen.

Vul hier de juiste gegevens in en kies één of meerdere tags. Op deze manier kunnen leden makkelijk filteren tussen initiatieven.

 

Help! Ik heb hulp nodig voor het realiseren van mijn initiatief.

Dit kan in de Koffiecorner! Hier kun je een topic aanmaken, waar iedereen die lid is op kan reageren. Kom je er niet uit, of heb je op een andere manier hulp nodig, neem dan contact op met Pleido. 

Kan ik mij ook aanmelden als ik geen initiatief heb?

Ja, Plein doneren draait om het delen van elkaars kennis, netwerk en talenten. Op deze manier willen wij verbindingen leggen tussen initiatieven, maar ook tussen individuen en initiatieven. Denk jij met jouw talenten en kennis een bijdrage te kunnen leveren? Dan ben je meer dan welkom op ons Plein. 

Plein Doneren, Maanlander 47, 3824 MN Amersfoort  info@pleindoneren.nl  030 67 04 696  

Plein Doneren
Maanlander 47
3824 MN Amersfoort

 
info@pleindoneren.nl

 
030 67 04 696

 

 

 

 

X